Cześć, Lila! Dziś nauczymy się, jak sprawić, by komputer podejmował decyzje i powtarzał pewne czynności. Pętle i instrukcje warunkowe to bardzo ważna część programowania! 😊
1. Instrukcje warunkowe: if
, else
Instrukcje warunkowe pozwalają komputerowi podejmować decyzje. Oto przykład:
wiek_konia = 7
if wiek_konia > 5:
print("Koń jest dorosły!")
else:
print("Koń jest młody!")
Jak to działa?
- Jeśli wiek konia jest większy niż 5, komputer wyświetli komunikat: Koń jest dorosły!
- W przeciwnym razie, wyświetli: Koń jest młody!
2. Pętle for
Pętla for
pozwala powtarzać kod określoną liczbę razy.
Przykład: Karmienie konia 3 razy:
for i in range(3):
print("Karmienie konia")
Efekt:
Karmienie konia
Karmienie konia
Karmienie konia
3. Pętle while
Pętla while
powtarza kod, dopóki warunek jest prawdziwy.
Przykład: Karmienie konia, dopóki koń nie jest najedzony:
najedzony = False
liczba_karmien = 0
while not najedzony:
liczba_karmien += 1
print("Karmienie konia")
if liczba_karmien == 3:
najedzony = True
print("Koń jest najedzony!")
Efekt:
- Koń będzie karmiony 3 razy, po czym program zakończy pętlę.
4. Symulacja codziennej opieki nad koniem 🐴
Oto przykład, jak użyć pętli i warunków do codziennej opieki nad koniem:
kon_napojony = False
kon_nakarmiony = False
for czynność in ["pojenie", "karmienie", "czyszczenie"]:
print(f"Czas na: {czynność}")
if czynność == "pojenie":
kon_napojony = True
elif czynność == "karmienie":
kon_nakarmiony = True
if kon_napojony and kon_nakarmiony:
print("Koń jest gotowy na trening!")
else:
print("Koń potrzebuje więcej opieki!")
Efekt:
- Komputer przeprowadzi Cię przez kroki opieki nad koniem i sprawdzi, czy koń jest gotowy na trening.
5. Zadania dla Ciebie! 🎯
- Karmienie konia:
- Napisz program, który karmi konia, dopóki nie zje 5 razy.
- Wiek konia:
- Jeśli koń ma więcej niż 10 lat, wyświetl komunikat: Koń jest starszy.
- Czyszczenie stajni:
- Symuluj czyszczenie stajni, powtarzając zadanie 4 razy.
🎉 Brawo, Lila! Teraz potrafisz używać pętli i warunków!