Cześć, Lila! Dziś nauczymy się, jak sprawić, by komputer podejmował decyzje i powtarzał pewne czynności. Pętle i instrukcje warunkowe to bardzo ważna część programowania! 😊


1. Instrukcje warunkowe: if, else

Instrukcje warunkowe pozwalają komputerowi podejmować decyzje. Oto przykład:

wiek_konia = 7
if wiek_konia > 5:
    print("Koń jest dorosły!")
else:
    print("Koń jest młody!")

Jak to działa?

  • Jeśli wiek konia jest większy niż 5, komputer wyświetli komunikat: Koń jest dorosły!
  • W przeciwnym razie, wyświetli: Koń jest młody!

2. Pętle for

Pętla for pozwala powtarzać kod określoną liczbę razy.

Przykład: Karmienie konia 3 razy:

for i in range(3):
    print("Karmienie konia")

Efekt:

Karmienie konia
Karmienie konia
Karmienie konia

3. Pętle while

Pętla while powtarza kod, dopóki warunek jest prawdziwy.

Przykład: Karmienie konia, dopóki koń nie jest najedzony:

najedzony = False
liczba_karmien = 0

while not najedzony:
    liczba_karmien += 1
    print("Karmienie konia")
    if liczba_karmien == 3:
        najedzony = True
        print("Koń jest najedzony!")

Efekt:

  • Koń będzie karmiony 3 razy, po czym program zakończy pętlę.

4. Symulacja codziennej opieki nad koniem 🐴

Oto przykład, jak użyć pętli i warunków do codziennej opieki nad koniem:

kon_napojony = False
kon_nakarmiony = False

for czynność in ["pojenie", "karmienie", "czyszczenie"]:
    print(f"Czas na: {czynność}")
    if czynność == "pojenie":
        kon_napojony = True
    elif czynność == "karmienie":
        kon_nakarmiony = True

if kon_napojony and kon_nakarmiony:
    print("Koń jest gotowy na trening!")
else:
    print("Koń potrzebuje więcej opieki!")

Efekt:

  • Komputer przeprowadzi Cię przez kroki opieki nad koniem i sprawdzi, czy koń jest gotowy na trening.

5. Zadania dla Ciebie! 🎯

  1. Karmienie konia:
    • Napisz program, który karmi konia, dopóki nie zje 5 razy.
  2. Wiek konia:
    • Jeśli koń ma więcej niż 10 lat, wyświetl komunikat: Koń jest starszy.
  3. Czyszczenie stajni:
    • Symuluj czyszczenie stajni, powtarzając zadanie 4 razy.

🎉 Brawo, Lila! Teraz potrafisz używać pętli i warunków!

Przewiń na górę